Elektryczne samochody będą kontrolować ulice Warszawy
Elektromobilność

Elektryczne samochody będą kontrolować ulice Warszawy

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Pierwsze e-kontrole pojawiły się w Warszawie już w zeszłym roku. Trzy elektryczne auta ukarały w ten sposób ponad 150 tys. kierowców. Okazuję się, że to dopiero początek walki z nielegalnym parkowaniem. 

 Jak działają elektryczne kontrole w Warszawie?

Wyposażone w inteligentne kamery i system RFID (Radio-Frequency Identification przyp. red.), który pozwala na skanowanie za pomocą fal radiowych, elektryczne samochody czujnie przemierzają stołeczne ulice w poszukiwaniu źle zaparkowanych aut. 

Jak się okazuje, jedna taka e-kontrola w ciągu 12 godzin jest w stanie zastąpić pracę nawet 10 pieszych patroli. W przeciągu zaledwie roku trzy takie elektryki wystawiły aż 166 tys. mandatów. Nie dziwi więc fakt, że stołeczny Zarząd Dróg Miejskich planuje kolejny zakup czterech elektrycznych samochodów.

– Miasto zdecydowało się na zakup tych samochodów właśnie po to, żeby strefę płatnego parkowania uszczelnić – podkreśla Jakub Dybalski, rzecznik ZDM w Warszawie w rozmowie z agencją informacyjną Newseria. – Do tej pory mieliśmy taką sytuację, że kierowcy parkowali swoje auto w strefie i w sytuacji, kiedy podejrzewali, że właściwie nikt ich nie złapie, to nie przejmowali się tym, żeby za parkowanie zapłacić. W zeszłym roku, po pierwsze, zaczęły jeździć auta do e-kontroli, po drugie, kara za brak opłaty parkingowej została podniesiona z 50 do 250 zł i to razem sprawiło, że w tym momencie wreszcie możemy kontrolować to, jak kierowcy korzystają z miejsc parkingowych.

Niepozorny Nissan Leaf w służbie warszawskiego ZDM

Warszawa postawiła na popularne elektryki – Nissan Leaf, które dzięki czytnikom RFID są w stanie odczytać i rozróznić m.in Karty Powstańca, Karty N+ czy Karty Honorowe, które upoważniają do bezpłatnego korzystania ze strefy pakowania w Warszawie. Samochody skanują i robią zdjęcia wyłącznie tablicom rejestracyjnym, które następnie są sprawdzane pod względem uprawnień do parkowania. Za cały ten system odpowiada polski start-up, firma Smart Factor. Warto również zaznaczyć, że zarówno w stolicy, jak i w wielu większych polskich miastach SPP bardzo szybko się rozrasta, a jej opłaty sukcesywnie rosną. Przykładowo w Warszawie obecnie jest blisko 40 tysięcy miejsc, które znajdują się w płatnej strefie. Zarząd Dróg Miejskich już w marcu tego roku rozpisał konkurs na zakup kolejnych tego typu maszyn. W przyszłości flotę warszawskiego ZDM-u mają zasilić kolejne cztery elektryki. 

E-kontrole w całej Polsce?

Nowy system jest bacznie obserwowany przez inne duże polskie miasta, które już rozważają wprowadzenie tego typu kontroli we własnych Strefach Płatnego Parkowania.

– E-kontrola to efekt naszej współpracy z firmą Smart Factor, warszawskim start-upem, który wymyślił taki system – dodaje Dybalski. – Z jednej strony korzystamy z wiedzy warszawskiego start-upu, z drugiej strony korzystamy z pieniędzy unijnych w ramach Programu Virtual WOF, który pozwala nam na wydatkowanie tych pieniędzy w Warszawie. I wyszło z tego coś, co już interesuje inne polskie miasta, pytają się nas, jak to zrobić, jak to działa, jakie są z tego korzyści.

Czy przy obecnym poszerzaniu SPP w większości polskich miast, takie rozwiązanie będzie dobrym pomysłem? Na pewno ułatwi ono pracownikom Zarządu Dróg Miejskich egzekwowanie należności za parkowanie, a kierowców najzwyczajniej w świecie zmusi do uiszczania opłat. Może to także w znacznym stopniu rozładować zatłoczone miejsca płatnego parkowania w całym kraju.

Zdjęcie główne artykułu: Designed by Freepik

Źródło: Materiały prasowe

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak technologia wpływa na przemysł transportowy? Przykład innowacyjnych rozwiązań
Jak technologia wpływa na przemysł transportowy? Przykład innowacyjnych rozwiązań
Zapraszamy do lektury na temat wpływu technologii na branżę transportową. Zobaczcie, jak innowacje przemieniają transport i dowiedzcie się więcej o najnowszych trendach.
Jak zadbać o samochód z wysokim przebiegiem – praktyczne porady
Jak zadbać o samochód z wysokim przebiegiem – praktyczne porady
W tym artykule przedstawiamy praktyczne porady dotyczące dbania o samochód z wysokim przebiegiem.
Jak zapewnić bezpieczny i terminowy transport towarów do krajów skandynawskich?
Jak zapewnić bezpieczny i terminowy transport towarów do krajów skandynawskich?
Przygotuj się na transport towarów do Skandynawii z naszym przewodnikiem. Dowiedz się, jak zapewnić bezpieczeństwo ładunku i punktualność dostawy, omijając typowe pułapki i problemy.
Ostatnie wpisy